V pořadí 5. cyklistický zájezd se uskutečnil ve dnech 24.– 28.června 2009 a byl směrován do oblasti Lužických hor a Českého Středohoří. Byla to taky první větší prověrka nového přívěsného vozíku s vestavěnou konstrukcí na 39 bicyklů. Velmi osvědčil.

24.6.2009

První den začínáme v Zákupech – v městečku asi 6 km vzdáleném od České Lípy. Zde vyklá-dáme kola a vyrážíme na plánovanou denní cykloturu přes Velenice, Svitavu, Svojkov, Sloup v Čechách, Radvanec, Havraní skály, Nový Bor a Prácheň až do Kamenického Šenova, kde máme zajištěno ubytování v Penzionu „Tavba“. Před Svojkovem, v osadě Plesa, navštěvuje-me malou soukromou sklárnu, vyrábějící číše pro historické filmy. Po krátké prohlídce usedáme na kola a sjíždíme do Svojkova. Zde si prohlížíme zříceninu místního skalního hrádku a navštěvujeme zalesněné údolí Modlivý důl. O tomto místě se více dozvíte zde. Ze Svojkova jedeme do vesnice Sloup v Čechách, v jejímž středu se nachází 32 metrů vysoký skalní blok, kterému se odborně říká skalní suk. První zmínka o skalním hradu na této skále je je z roku 1324 – zpočátku měl sloužit jako opevnění, později byl ale přebudován na poutní místo s poustevnou. Do roku 1782 se zde postupně vystřídalo šest poustevníků, kteří skálu upravovali. Socha poustevníka, tyčící se zde, zaměřuje svůj dalekohled do protějších lesů, kde se nachází další zajímavé místo a tím je Samuelova jeskyně. Jdeme si ji tedy prohlédnout. Ze skály nad jeskyní je krásný výhled na celou vesnici. Dále pokračujeme přes Radvanec k Havraním skalám. Začíná lehce pršet a tvoří se mlha. Z vrcholu Havraních skal je jenom omezený výhled. Jedeme přes Nový Bor do místa ubytování. Po cestě míjíme Panskou skálu, která je od hlavní cesty asi 100 m – bohužel je taková mlha, že ji nevidíme.
25.6.2009
Po snídani jsme se autobusem převezli do Jiřetína pod Jedlovou – zde navštěvuje-me kulturní památku – Křížovou cestu. Nasedáme na kola a šlapeme do solidního kopce ke zřícenině hradu Tolštejn. Tady však máme smůlu, protože právě dneska probíhá instalace turniketu na schodišti do hradu. Tak alespoň přemluvíme hospodského na dvě pivka v hradní restauraci. Máme v plánu výstup na horu Luž, takže vyjíždíme a asi po 15 km dojíždíme k chatě Luž, kde se občerstvíme a uděláme společné foto. Za podívání stojí také sirný pramen, který je kousek od rozcestí U Jána. Někteří zdolávají vrchol Luž, další pokračují přes Rousínov, Svor až k vrcholu Klíč, na který většina šlapala pěšky až na některé zapálené jedince, který ho zdolali s kolem J. Od vrcholu Klíč pokračujeme přes Jedličnou do Plevska, kde nás zastihl liják a tak se rozhodujeme jestli čekat, protože se však blíží čas večeře rozhodujeme se vyrazit a další půlhodinu jedeme v lijáku. Panskou skálu opět míjíme, aniž bychom ji shlédli.

26.6.2009
Třetí den se opět autobusem přepravujem do obce Tisá a zde navštěvujeme známé skalní město Tiské stěny. Z mohutných až 70 m vysokých skalních stěn je (za příznivého počasí) velmi pěkný pohled na České středohoří. Dvouhodinová prohlídka malebného skalního městečka utekla jako voda. Sedáme na kolo a upalujeme na vrchol Děčínský Sněžník. Tady se potkáváme s pěšáky „Bobem a Bobkem“. Připadá nám, že jsou vždy kousek před námi. Jedeme přes Novou Ves na Pastýřskou stěnu tyčící se nad Labem v Děčíně. Cestou se zastavíme u malebného Vlčího jezírka, plného kvetoucích leknínů a jiných vodních rostlin. Z pastýřské stěny část cyklistů míří dle plánované trasy (Folknáře, Ludvíkovice, Kámen, Býnovec, Arnoltice, vyhlídka Belvedér, Srbská Kamenice, Česká Kamenice) na kolech do penzionu Tavba v Kamenickém Šenově.. Zbytek cyklistů po náročné zkratce (cca 50 schodů s kolem na zádech) nasedá do autobusu a do cíle dojíždí v pohodlí.

27.6.2009
Začínáme v Hřensku. Jedeme do Německého lázeňského města Bad Schandau a přes Narodní park Saské švýcarsko. Zde se náš peleton rozděluje a Národním parkem projíždíme různými trasami, kterých je tu opravdu hodně. Na českou hranici to máme asi 20 km nekonečné táhlým, ale mírným kopcem. Do Čech jedeme přes lesní přechod Zadní Doubice a užíváme si nádhernou projížďku NP České Švýcarsko. Ve vesničce Doubice se zastavujeme ve „Staré hospodě“ na občerstvení. A stálo to za to, nejen skvělé pivo a jídlo, ale i spousta soch, pohádkových bytostí,pravěkých příšer vyřezávaných ze dřeva v nadživotní velikosti byly odměnou. Dále pokračujeme podle itineráře přes Dolní Chřibskou, Studený, Kunratice, Českou Kemenici do Kamnického Šenova. V České Kamenici část cyklistů zvolila pěší zkratku spojenou s návštěvou zříceniny hradu s vyhlídkou na Zámeckém vrchu – po dosažení vrcholu jsme opět byli odměněni nádherným výhledem do mlhy….

28.6.2009
Poslední den jsme neponechali nic náhodě a hned po snídani šlapeme do pedálů. Krátké, ale strmé stoupání nás pěkně prohřálo. Konečně se můžeme pokochat krásou Panské skály. Dnes má Panská skála statut národní přírodní památky a je nejnavštěvovanějším geologickým útvarem v Čechách. Je chráněna již od roku 1895 a je tak nejstarší geologickou rezervací u nás. Prolézáme každý kout a hledáme místo kde asi stala princezna ze známé pohádky – samozřejmostí je společné foto. Odsud se vydáváme na nenáročnou asi 30 km jízdu do České lípy. Zde nakládáme kola, dopíjíme bečku a ubíráme se směrem k domovu. Pět dnů uteklo jako voda, ale krásné vzpomínky nám zůstanou napořád.