Od roku 2000 zahajuje odbor KČT Hukvaldy sezónu pěší turistiky vlastní akcí, nazvanou „Výstupy na kopce kolem naší obce“. Autorem trasy pochodu je Doc.Ing. Tomáš Elbel.

Je dlouhá 25km a je náročnou prověrkou fyzické kondice po zimním období. Protože však probíhá po vrcholech, obklopujících celou obec, je možnost pochod kdekoliv přerušit nebo se k němu připojit.

Pochod se koná vždy v první jarní sobotu v roce. Během jediného dne vystoupí účastníci na všechny vrchy kolem všech osad obce Hukvaldy ( Hukvaldy, Horní Sklenov, Dolní Sklenov a Rychaltice ).

Popis trasy

{gallery}phocagallery/kopce,width=170,height=120,single=kopcebrany.jpg,salign=left,connect=sige{/gallery} Start je na Hukvaldech. Od hlavní vstupní brány do obory začínáme „zahřívacím“ hradním návrším (480m n.m.). Hrad je v tuto dobu ještě uzavřen, ale z plošiny před jeho vstupní bránou je nádherný výhled do údolí říčky Ondřejnice. Zde, na informační tabuli naučné stezky „Hradní vrch“, si můžete přečíst základní informace o vzniku hradu.
{gallery}phocagallery/kopce,width=170,height=120,single=kopcebuky.jpg,salign=left,connect=sige{/gallery}Od hradu sestupujeme pohodlnou asfaltovou cestičkou k pomníčku Lišky Bystroušky. Cestou míjíme chráněné buky, zajímavé svým obnaženým kořenovým systémem. U lovecké chaty na konci obory vstupujeme do prostoru, který již není veřejnosti volně přístupný. Správcem obory je však pro naši akci povolen regulovaný vstup do oblasti Kazničova. Na jeho vrchol stoupáme serpentinami lesní cesty. Skrz neolistěné bukové velikány se naskýtají nádherné výhledy do okolních údolí. Vrcholová partie Kazničova je plochá a velice rozsáhlá. {gallery}phocagallery/kopce,width=170,height=120,single=kopceskaly.jpg,salign=left,connect=sige{/gallery}Lemuje ji skalnatý hřeben, z něhož jsou místy zajímavé výhledy do údolí nebo na hrad. Je to nejatraktivnější část celé trasy a pro každého nového účastníka pochodu vždy velkým překvapením. Samotný vrchol Kazničova (601m n.m.) se nachází v jeho zalesněné části. Stojí zde starý rezivý stožár, tzv. „maják“, který v minulosti sloužil pro zajištění bezpečnosti letecké dopravy. Dolů sestupujeme úvozovou cestou a oboru opouštíme bránou na Paleskách.
{gallery}phocagallery/kopce,width=170,height=70,single=kopcepanorama.jpg,salign=left,connect=sige{/gallery}Před námi je další z kopců – sklenovská Hůrka (442m n.m.). Nejdřív ale musíme ztratit výšku a sestoupit do údolíčka „na Bosni“. Výstup na Hůrku je poměrně strmý – svého času zde byl provozován lyžařský vlek. Samotný vrchol Hůrky je zalesněn a většinou se obchází. Následuje pozvolný sestup loukami a kolem „korýtek“již opět stoupáme.
Stoupáme na Fojtovy vrchy (424m n.m.). Tato lokalita poskytuje téměř kruhový výhled do okolní krajiny. Celá obec zde před vámi leží jako na dlani. Krásný pohled je i na panoráma podhůří Beskyd v pozadí s Lysou horou. Fojtovy vrchy jsou nejenom vyhledávaným místem turistických vycházek, ale také vyznavačů závěsného létání a paraglidingu. Pak již sestupujeme do Rychaltic.
{gallery}phocagallery/kopce,width=170,height=120,single=kopcerichard.jpg,salign=left,connect=sige{/gallery} Vápenky (325m n.m.) jsou nenápadným kopcem, bývalým lomem vápence. Procházíme po louce podél jeho zalesněné části a míříme k řece Ondřejnici, přecházíme lávku a jsme konečně v oáze odpočinku a občerstvení – v „Hospodě u Richarda“. Tady načerpáme síly na nadcházející část trasy. Před námi je asi 2km dlouhý nástup pod masív Palkovických hůrek.
Zde končí sranda a začíná delší strmý výstup na Přední Babí horu (586m n m.). Na jejím zalesněném vrcholu je stejně jako na Kazničově starý kovový „maják“. Výhled odtud je však omezen stromy, nicméně je zajímavý – lze spatřit Ondřejníky a Kněhyni. Pokračujeme dále chodníčkem a po překročení zpevněné lesní cesty (u krmelce zvěře) pozvolně stoupáme na další kopec.
Tím kopcem je Babí hora (620 m n.m.), nejvyšší bod trasy. Také její vrchol je zalesněn, pouze z jednoho místa je pěkný výhled severním směrem. Zde máme možnost se buď vrátit zpátky na zpevněnou lesní cestu, kterou jsme předtím překročili, nebo dál pokračovat lesní pěšinou a posléze se napojit na modrou turistickou značku. Obě možnosti nás přivedou na křižovatku, místními turisty zvanou „Sedmero cest“. Pokračujeme asi 200m po modré turistické značce a ocitáme se pod posledním vrcholem trasy.
{gallery}phocagallery/kopce,width=170,height=120,single=kopcelavicka.jpg,salign=left,connect=sige{/gallery} Následuje nepříliš dlouhý, ale velmi prudký výstup – na Zadní Babí horu (547m n.m.). Z jejího vrcholu je za příznivého počasí vidět Praděd, nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku. Výhled ale postupně zarůstá mladými smrky a za pár let zanikne úplně, pokud nebude vytěžen okolní les, dneska již značně napaden kůrovcem. Sestupujeme po hřebeni a kolem Janáčkovy lavičky do cíle pochodu na koupaliště Hukvaldy.